Zelf importeren van een Dafje

Door het doorlopen van de 6 stappen op deze pagina is het heel makkelijk zelf een Dafje naar Nederland te halen. Wanneer het Dafje jonger is als 25 jaar (zoals mijn 66 coupé, 24 jaar) liggen de kosten iets hoger dan wanneer de auto ouder is als 25 jaar.

!!Let op!! Een Nederlander mag niet met een auto op buitenlands kenteken het land inrijden! Wanneer je bij de grens aangehouden wordt mag je dan niet meer verderrijden, ik heb mijn Dafje op een aanhanger Nederland binnengebracht.

Het op kenteken zetten van een Dafje

Stap 1: Een afspraak maken bij de RDW

Om een afspraak te maken voor de keuring van de auto bel je het centrale nummer 079-3464444 je wordt daarbij automatisch doorverbonden met het keuringsstation in je regio. Zorg dat je het chassisnummer bij de hand hebt, hier vragen ze naar!!

Stap 2: De verwijderingsbijdrage betalen

Nadat je een afspraak bij de RDW hebt gemaakt krijg je een brief thuis met een afspraakbevestiging. Bij deze bevestiging zit een acceptgiro van ƒ 100,-- voor het betalen van de verwijderingsbijdrage. Deze verwijderingsbijdrage hoef je alleen te betalen als de auto jonger is dan 25 jaar (bij de meeste Dafjes dus niet meer) als de auto ouder is als 25 jaar hoef je de acceptgiro niet op te sturen, maar moet je die inleveren bij de keuring. Stuur de acceptgiro (indien nodig) optijd op!! De RDW geeft pas een kenteken uit als dit bedrag betaald is.

Stap 3: De auto keuren

De grote dag! Zorg dat de auto in goede staat verkeerd wanneer je naar de keuring gaat. Bij de keuring moet je de volgende dingen bij je hebben:

1. De auto (logisch).
2. Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of rijbewijs).
3. Bewijs van herkomst, bv. het buitenlands kentekenbewijs (in Duitsland: Fahrzeugbrief).

Nadat je je bij het keuringsstation hebt gemeldt en je de keuringskosten ƒ 210,-- + de tenaamstellingkosten ƒ 21,50 hebt betaald, wordt je op een gegeven moment door een keurmeester opgehaald en moet je de auto binnenzetten. Daar wordt de auto nagekeken (vergelijkbaar met de APK). Na een kwartiertje stond ik met mijn auto weer buiten. Als de auto afgekeurd is kun je meteen een nieuwe afspraak maken. Is de auto goedgekeurd dan krijg je hier een bewijs van mee. Bij auto's van 25 jaar of ouder is het nu afgelopen en kun je naar huis bij de brievenbus gaan zitten. Is de auto jonger dan 25 jaar krijg je bij de RDW een formulier mee voor het betalen van de BPM. Met dit formulier moet je naar de douane.

Stap 4: Aangifte van BPM doen

Met het formulier dat je bij de RDW hebt gekregen ga je naar de douane, ook hier moet je je auto mee naartoe nemen, ze willen kijken wat voor "waardevolle" accessoires er op zitten.
bij de douane wordt de netto cataloguswaarde van de auto vastgesteld, voor een Daf 66 1300 Marathon Coupé uit 1976 is dit &fnof 13.380,--
Van dit bedrag gaat 17,5% BTW vanaf (ƒ 2.018,53) van het overgebleven bedrag gaat 16% omzetbelasting af (ƒ 1.845.852) je houd nu de Netto cataloguswaarde over (ƒ 9.515,95).
Over dit bedrag moet BPM betaald worden.
De BPM bedraagt 45,2% van de Netto catalogusprijs (ƒ 4.301,21)
Van dit bedrag gaat een vast bedrag af nl. ƒ 3.394,00. Het overgebleven bedrag (ƒ 907,21) is het bruto BPM bedrag. Kun je het nog volgen? in het overzicht is het allemaal wat duidelijker te zien.

Nu moet er nog gekeken worden naar de leeftijd van de auto, hoe ouder de auto hoe meer korting. In de tabel is het kortingsbedrag aangegeven.
Omdat alle Dafjes ouder zijn dan 9 jaar vallen deze binnen de 90% korting.
Het verschuldigde BPM bedrag voor een 66 1300 Marathon Coupé wordt dan: 10% van ƒ 907,21 = ƒ 90,--. Voor dit bedrag krijg je een acceptgiro mee.

Stap 5: Het betalen van de BPM

Voor het betalen van de acceptgiro moet je naar het dichtsbijzijnde grote postkantoor. Na betaling stempelen ze de acceptgiro af en kun je weer terug naar de douane. Na het afgeven van de betaalde acceptgiro kun je naar huis gaan wachten.
Officieel moet je 2 weken wachten voordat je het kentekenbewijs thuis krijgt. Ik had het na precies 1 week binnen.

Stap 6: Kentekenplaten halen

Nadat je het kentekenbewijs hebt weet je je kenteken en kun je dus kentekenplaten laten maken.
De auto verzekeren en rijden maar!

Het keuren en BPM afwikkelen heeft mij een morgen gekost, maar dat is zeker de moeite waard.

Dus haal onze autotjes weer terug naar hun geboorteland, met een beetje goed zoeken op internet is er genoeg te vinden. Mijn 66 stond o.a. bij Classic-daf en bij stallingverhuur.nl te koop (enkele weken zelfs). Ik rijd er sinds 21-11-2000 elke dag en zonder problemen mee rond.